12.9.06

Brief, foto's en opname gemaakt door Anton Cogen




Beste,

Op de tiende verjaardag van de verdwijning van mijn vriend Gerard de Duivel, in 2005, heb ik een herdenkingsfestival georganiseerd, min of meer ook met de bedoeling het mysterie rond zijn verdwijning op te lossen. Jammer genoeg was het festival in dat opzicht allerminst geslaagd. Samen met een aantal andere bevlogen artistieke zielen heb ik wel een cdrom gemaakt rond dit evenement en rond de figuur van Gerard de Duivel, afspeelbaar op de pc, met een aantal stripclips van zijn liedjes, interviews met getuigenissen en herinneringen van vrienden en medewerkers, een luisterspel met de legende van Gerard de Duivel, enzovoort...



Op die manier heb ik een artiest ontdekt met wie ik nog vaak zal samenwerken: Luc Bogaert. Een straatmuzikant die ik uit een Gentse goot had geplukt om mee te doen aan het herdenkingsfestival… en een man met een werkelijk verbluffend talent. Luc heeft destijds, in 1995, nog gespeeld met de Bende van de Duivel. Tijdens het herdenkingsfestival in 2005 heb ik een stuk of wat foto's van hem gemaakt. Zoals u kunt zien, een man met uitstraling en charisma, niet ongevoelig voor het vrouwelijk schoon ook...


Nu goed, platenbaas Leduc - een eersteklas poenschepper en halve gangster als je 't mij vraagt - heeft ondertussen een soort stadsspel georganiseerd rond Gerard de Duivel, heb ik vernomen. Daarbij maakt hij schaamteloos gebruik van de cdrom die ik heb geproduceerd. Mij heeft hij anderzijds niet gevraagd om aan zijn stadsspel deel te nemen, wat me dan weer niet verhindert om u op deze manier mijn mening te geven over de gehele geschiedenis...
De enige bedoeling van Leduc is, was en zal altijd zijn: poen scheppen. Dit stadsspel van hem, noem ik dan ook je reinste lijkenpikkerij. Al werd het lijk van Gerard dan nooit gevonden, ik ga er toch maar vanuit dat Gerard dood is, of ergens in een ver buitenland rondzwerft, want anders zou hij op mijn herdenkingsfestival van 2005 zeker komen opdagen zijn. Ik heb toen diverse oproepen gedaan in alle mogelijke media, zowel in binnen- als buitenland.
Of Gerard vermoord werd – door Isabel, Leduc, of die raadselachtige jongeman,… -, daar wil en daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik wil geen moeilijkheden krijgen, en Leduc is al meer dan eens een proces begonnen…
Ondertussen ga ik rustig mijn eigen gang. Ik ben - buiten Leduc om – de studio ingedoken om samen met Luc Bogaert dus wat nummers van Gerard op te nemen. Eerst in het kader van het herdenkingsfestival uit 2005, maar nu werken we ook aan een grootser project. Misschien dat we daar vroeg of laat iets groots mee aanvangen. Een nieuw herdenkingsfestival organiseren, bijvoorbeeld. Eén van die opnames - Veuve Noire - staat ook al op de cdrom. En je kunt ze eveneens beluisteren door op de titel van dit artikel te klikken.
Ah... die stem!... Zeg nu zelf, een groot artiest... toch? Jazeker, ik zal nog véél én grààg met hem samenwerken!
Met vriendelijke groeten,
Anton Cogen
(Klik op de titel om Veuve Noire te beluisteren!)

Geen opmerkingen:

Muzikaal uisterspel/audio drama/soundscape. Tekst: Patrick Bernauw. Muziek en geluidseffecten: Fernand Bernauw. Stem: Anton Cogen.